BRONSEMEDALJE til CELINA!!!

I helgen har Opplæringskontoret Bilfag Østfold deltatt som crew, dommer, ledsager og DELTAKER i Yrkes-NM (https://www.worldskills.no/yrkeskonkurranser/yrkes-nm/)  i Bilfagene. Dette foregikk inne i en av hallene som en del av den store bilmessen Autopia Expo (https://autopiaexpo.no/) i Stavanger.

Som deltaker i år hadde vi med oss nyutdannede Celina Vengel Berg (22 år fra Vesterøy på Hvaler) som tok sitt fagbrev i juni 2025. Hun jobber fortsatt hos sin tidligere lærebedrift Skade og Lakk Fredrikstad. Skade og Lakk stilte også med dommer i denne grenen, og det var Andreas Sjursen, som har vært Celinas mentor under hennes læretid.

I NM for Bilfagene i år deltok hele 41 ungdommer, 11 av disse konkurrerte i Celinas gren; Billakkeringsfaget. Det er det høyeste antallet deltakere pr gren i år, og det er også et høyt antall deltakere for denne grenen, i nyere tid.
Konkurrentene fordelte seg slik:

  • Bilmekaniker Lette Kjøretøy, (Personbilmekaniker) 9 deltakere
  • Bilmekaniker Tunge Kjøretøy (Lastebilmekaniker) 8 deltakere
  • Bilskadefaget 9 deltakere
  • Billakkererfaget 11 deltakere
  • Bilpleiefaget (NYTT i år!) 4 deltakere

Deltakerne i kategoriene Lette Kjøretøy, Bilskade og Billakkering konkurrerte om en plass på landslaget til Yrkes-VM som går av stapelen i Shanghai i Kina september 2026. Vinnere av Lette og Tunge kjøretøy er også kvalifisert til Yrkes-EM i Düsseldorf i Tyskland i september 2027.

Konkurransen startet på fredag morgen, etter et oppstartsmøte og «familiarisation» inne på arenaen på torsdag ettermiddag, der deltakerne fikk se igjennom området, og fikk en gjennomgang av utstyret/produktene de skulle bruke. Deltakerne får på forhånd ikke vite oppgavene de skal løse, og de vet heller ikke hvilket merke på maskiner/utstyr og produkter de skal håndtere. I dette faget kan dette ha mye å si ettersom det å blande lakkprodukter er en ganske fintfølende prosess, og det vil derfor være utfordrende å jobbe med et merke som man ikke kjenner fra tidligere. I NM fikk deltakerne produkter fra Glasurit å jobbe med, til vanlig pleier Celina å jobbe med PPG hos Skade og Lakk.

Deltakerne skulle gjennom 7 deloppgaver, der alle oppgavene gjennomføres under tidspress. Oppgavene var kort fortalt: Sparkling, lakkering, utflekking, maskering, polering, sprøyteteknikk(lakkering) og dekoroppgave, Tiden er en faktor som er med for å «skille klinten hva hveten» ettersom nivået på disse deltakerne er så høyt, at det ellers hadde blitt umulig å skille dem ad. Og umulig det ble det jaggu nesten! Kun 0.25 poeng skilte 1 og 2 plassen fra hverandre, og ned til Celina var det kun 2 poeng! Resultatservice jobbet på spreng og måtte dobbeltsjekke resultater helt inn i det siste – så spennende – ja DET var det!!! Vinneren ble Synnøve Ose Romnes (Toyota Sør Kristiansand – Agder), og andreplassen gikk til Eline Gåsland Hundhammer (Haugesund Skade og Lakk – Rogaland).

Kunsten i denne type konkurranse er å ikke gi opp selv om en deloppgave går dårlig, alle deltakerne vil sannsynligvis oppleve at en eller annen oppgave går mindre bra, og da er det lett å miste motet. Men her vil dette jevne seg ut ettersom det er så fryktelig mange bedømmingspunkter.  Det å vise jevnt god kvalitet, være nøye med HMS (som er en egen poengkategori i hver øvelse), samt jobbe systematisk og metodisk gir god uttelling ved sluttresultatet.

Vi på Opplæringskontoret og bedriften der Celina er ansatt; Skade og Lakk, er kjempestolte av Celina som til tross for lite tid til forberedelser og trening i forkant, med sitt fokus, nøyaktighet og stå-på-vilje, viste at «den som gir seg er en dritt»!

Sølvmedalje til Eline Gåsland Hundhammer (Rogaland), Gullmedalje til Synnøve Ose Omnes (Agder) og bronsemedalje til vår egen Celina Vengel Berg!

Opplæringskontoret bidro til arrangementet med crew (Bjarte A. Sjursen Bilskadeavdeling + Mai-Britt Johannessen fotograf/SOME-ansvarlig) og dommer i lakk-konkurransen (Andreas Sjursen). I tillegg agerte Mai-Britt Johannessen som ledsager/støttepersonell/koordinator for Celina under konkurransen. Daglig leder Lars Sørby og konsulent Christian Claussen var også til stede fre-søn, men kun som heiagjeng 😊(som for øvrig er en veldig viktig rolle!)

Deltakerne har ork til et lite sprell for fortografen helt på tampen mens vi venter på resultatene 🙂

Deltakere og dommere

Alle deltakere (sorte gensere), dommere (blå gensere) og Crew/chiefs (med rødt felt!) Heidi i front er sjefen for hele Lakkavdelingen!

Sjursen Senior og Junior <3

Del innlegg:

Facebook
LinkedIn
E-post