
Den 15 og 16 april arrangerer Sam Eyde Videregående skole Skole-NM i kategoriene Kjøretøy og Bilskade/Lakk/karosseri. Til tross for lite økonomi i Østfold Fylkeskommune har vi etter mye om og men fått til å sende en deltaker fra Østfold. Det har ikke blitt avholdt noe Østfold-mesterskap for uttak av deltakere, så denne deltakelsen er ene og alene et resultat av en kontaktlærer som brenner for skole-konkurranser, og en elev som gjerne vil utfordre seg. Det er utrolig hva en bøtte motivasjon og et brennende engasjement kan oppnå 😉
«Vi må også få rette en stor takk til våre sponsorer! Med dårlig økonomi i fylket, hadde det ikke vært mulig å få til deltakelse uten deres hjelp!»
Brennes Auto satser hardt på Maksym og tar en stor del av den økonomiske kaka. Bilfag Østfold, Veng i Halden, Tools og Skjeberg Bilopphuggeri er også godt med på å muliggjøre deltakelsen!

Kontaktlærer Ole-Martin Martinsen forteller at Maksym nå har forberedt seg i flere uker. Han har fått enormt god hjelp både fra praksis-bedriften (Brennes Auto Sarpsborg – som er Maksyms blivende lærebedrift), og andre bedrifter hvor de har søkt hjelp til å øve på utstyret som de har på Sam Eyde VGS. Tidligere har de vært på besøk hos Bertel O. Steen i Sarpsborg, og fått både teknisk hjelp og psykisk støtte/ peptalk fra tidligere NM deltakere; Yosef og Lucas.
«Senest i dag var vi hos Halden Auto og fikk gjøre oss kjent med deres 4-hjulsapparat, med god veiledning fra Micke (verksmester). Det er veldig stas, på grensen til rørende å se hvordan bransjen engasjerer seg for at eleven skal få så god opplæring og vinnersjanse som mulig!💪🏻💪🏻❤️Vi gjør i år alt vi kan for å minimere Sam Eydes deltakeres fordel av hjemmebane!»



5 kjappe med Maksym:
Hvorfor vil du bli Bilmekaniker?
Jeg vil bli bilmekaniker fordi jeg liker å jobbe både praktisk og teoretisk med hode og hender. Interessen kommer også mye fra faren min, som driver med bilreparasjoner på fritiden. Jeg har fått være med og lære, og det har gjort at jeg virkelig fikk lyst til å jobbe med dette selv.
Hva inspirerer deg i hverdagen?
Jeg blir inspirert av å lære noe nytt og bli bedre i faget. Det motiverer meg til å utfordre meg selv å se fremgang. Jeg liker også å jobbe mot konkrete mål og prestere best mulig.
Hva tenker du blir mest spennende med å konkurrere i NM?
Det mest spennende blir å teste ferdighetene mine mot andre flinke elever fra hele landet. Det er en stor mulighet til å lære, få erfaring, og se hvilket nivå jeg ligger på.
Er du nervøs/spent/stressa?
Jeg er spent og litt nervøs, men mest motivert. Jeg gleder meg til å få erfaring og gjøre mitt beste.
Hva tror du blir mest utfordrende bortsett fra tidspresset?
Det mest utfordrende blir å holde hodet kaldt, og jobbe strukturert under press. I konkurranser kan små feil få store konsekvenser, så det blir viktig å være nøye og stole på kunnskapen min.

Lærer Ole-Martin er imponert og stolt over sin deltaker og elev;
«Han er dedikert og helt rå!💪🏻 Vi er dritspent på om forberedelsene gir avkastning🤞🏻🤞🏻🤞🏻»
Vi krysser alle fingre for Maksym i dagene som kommer! Go get them! !💪🏻
